Nadwozie

Współczesne systemy chłodzenia aut sportowych – co można zamontować?

Współczesne systemy chłodzenia aut sportowych – co można zamontować?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Chcesz unowocześnić i poprawić parametry swojego nowoczesnego i sportowego pojazdu. W takim razie musisz wiedzieć, że we współczesnych sportowych pojazdach montowane są różnego rodzaju systemu układu chłodzenia. Jeśli chcesz je unowocześnić, koniecznie przekonaj się, jakie rodzaje dostępne są na rynku, a także czym się od siebie różnią. Dowiesz się tego, zapoznając się z naszym poradnikiem, w którym dogłębnie analizujemy ten temat.

Bezpośredni układ chłodzenia – co warto o nim wiedzieć?

W samochodach współczesnych można spotkać się z bezpośrednio układem chłodzenia. Jak on działa? Jest to układ, w którym następuje bezpośrednia wymiana ciepłego powietrza. Zmiana ta nasypuje między elementami urządzeń a otaczającym jej powietrzem. Warto wiedzieć, że w tym przypadku szybkość i objętość wymienianego powietrza zależna jest do tego, z jaką prędkością powietrze opływa elementy gorące. Zazwyczaj samochody wyposażone w ten system chłodzenia mają dodatkowy wentylator, który odpowiedzialny jest za dmuchanie powietrzem, aby możliwe było zwiększenie jego prędkości. Jednym z ciekawych faktów na ten temat jest to, że ten system zazwyczaj znajduje się w samochodach z silnikiem spalinowym.

Układ chłodzenia z suchymi tulejami cylindrowymi

We współczesnych pojazdach sportowych można spotkać się z układem chłodzenia z suchymi tulejami cylindrowymi. System ten wyróżnia się tym, że ciecz chłodząca znajdująca się w układzie chłodzenia nie ma bezpośredniego kontaktu z tulejami cylindrowymi, dzięki czemu są suche. Wydawać się może, że takie rozwiązanie jest niezawodne, ponieważ stosowane jest już od lat w wielu pojazdach. Jednak warto wiedzieć, że jest nieco mniej skuteczne i wydajnie, niż układ chłodzenia z mokrymi tulejami cylindrowymi, które przedstawimy w kolejnej części naszego poradnika.

Układ chłodzenia z mokrymi tulejami cylindrowymi

W tym przypadku ciecz chłodząca, która znajduje się w układzie chłodzenia, ma bezpośredni kontakt z tulejami. Chłodzenie cieczą ma miejsce na całej powierzchni tulei, dzięki temu wydaje się, że jest to zdecydowanie skuteczniejsze rozwiązanie. Warto wiedzieć, że ten układ stosowany jest najczęściej w najmowych samochodach sportowych, ponieważ jest to nowoczesne rozwiązanie. Dzięki temu, że chłodząca ciecz ma bezpośredni kontakt z tulejami, ma skuteczniejsze działanie i przyczynia się do odprowadzania ciepła w większym natężeniu. Ten system jest polecany w pojazdach z silnikami o dużych mocach, a także tych, które są w stanie osiągnąć wysokie prędkości obrotowych. Ten układ jest w stanie zapewnić lepsze chłodzenie nie tylko tulei, ale również innych części znajdujących się w ich pobliżu.

Pośredni układ chłodzenia z obiegiem samoczynnym – co warto wiedzieć?

Popularnym rozwiązaniem jest pośredni układ chłodzenia z obiegiem samoczynnym, który stosowany jest w pojazdach sportowych. W tym przypadku ruch czynnika chłodzącego w układzie zależny jest od temperatury wody silnika i chłodnicy. Warto wiedzieć, że gorąca ciecz jest lżejsza od zimnej, dlatego wychodzi ku górze. To właśnie dzięki temu możliwe jest wypychanie gorącej wody na zewnątrz, co pozwala utrzymać odpowiednią temperaturę. W tym przypadku możliwe jest regulowanie intensywności chłodzenia dzięki silnikowi. Większa temperatura sinika sprawia, że ciecz zimna w układzie chłodzącym porusza się szybciej, co zapewnia osiągnięcie lepszych efektów chłodzenia.

Układ chłodzenia z bezpośrednio obiegiem wymuszonym

Ten rodzaj układu chłodzenia stosowany jest najczęściej w samochodach ze spalinowym silnikiem. Obieg jest wymuszony, co oznacza, że spowodowany jest pompą obiegową, która pobudza ciecz chłodzącą do ruchu. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie skuteczności chłodzenia układu.

Okazuje się, że istnieje naprawdę sporo współczesnych systemów chłodzenia. Warto wiedzieć, aby kierować się zaleceniami producenta, by możliwe było osiągnięcie najlepszych efektów.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*