Podwozie

Nowoczesne zawieszenie, czyli… jakie?

Nowoczesne zawieszenie, czyli… jakie?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Zawieszenie to zespół elementów, który łączy koła pojazdu z jego pozostałymi częściami. To ono odpowiada za komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy. Oto najbardziej nowoczesne rodzaje zawieszeń.

Co to jest zawieszenie samochodu?

Na zawieszenie każdego samochodu składa się bardzo dużo elementów. Tworzą one spójną całość, która jest odpowiedzialna za przenoszenie sił powstających na styku kół i jezdni na nadwozie. Zawieszenie musi spełniać szereg wymagań, aby codzienna jazda samochodem była komfortowa i bezpieczna. Przede wszystkim każda z poszczególnych części musi zapewniać odpowiednią sterowność, stateczność i wysokość nadwozia. Bardzo ważnym zadaniem zawieszenia jest także niwelowanie wszelkich drgań i wstrząsów. Dzięki temu podróż samochodem jest przyjemna i spokojna.

Rodzaje zawieszenia

Konstruktorzy motoryzacyjni od zawsze prześcigali się w swoich niekończących się pomysłach. Wraz z upływem czasu powstało wiele rozwiązań w obrębie poszczególnych układów samochodowych. Jednym z nich było zawieszenie, dlatego obecnie można wymienić jego kilka rodzajów. Ze względu na konstrukcję wyróżnia się:

  • zawieszenie zależne,
  • zawieszenie niezależne,
  • zawieszenie sprzężone,

W przypadku zawieszenia zależnego, koła pojazdu znajdujące się na danej osi, połączone są ze sobą na sztywno. Takie rozwiązanie wykorzystuje się najczęściej w samochodach terenowych lub ciężarowych. Zawieszenie niezależne to konstrukcja, w której każde z kół porusza się niezależnie od siebie. W skład zespołu wchodzi nieco więcej elementów niż w przypadku innych typów. Takie zawieszenie najczęściej znajdziemy w samochodach osobowych. 

Każdy z wymienionych wyżej rodzajów ma zarówno zalety, jak i wady. W zależności od wymagań i sposobu eksploatacji pojazdu czasami lepsze okaże się zawieszenie zależne, a innym razem – niezależne. Podstawową zasadą jest to, aby konstrukcja uwzględniała jak najwięcej warunków, w jakich przyjdzie nam jeździć.

Zawieszenie sprzężone – proste i funkcjonalne

Zdecydowanie jednym z najbardziej popularnych rodzajów zawieszenia jest zawieszenie sprzężone, nazywane także półzależnym. Jak sama nazwa wskazuje, konstrukcja ta łączy w sobie cechy dwóch pozostałych typów. Najbardziej popularne są zawieszenia ze sprzężonymi wahaczami wzdłużnymi, w których skład wchodzi tzw. belka skrętna. Dużym atutem takiej konstrukcji jest stosunkowo duży skok kół oraz większa ilość miejsca pod nadwoziem samochodu. Niestety należy wymienić również wady – między innymi brak możliwości zastosowania na przedniej osi pojazdu oraz wysoki koszt wymiany belki skrętnej w przypadku uszkodzenia.

Kolumna MacPhersona – komfort na najwyższym poziomie

Niezależne zawieszenia kolumnowe cieszą się ogromną popularnością. To, co je wyróżnia, to przede wszystkim prosta budowa i niezawodność. Konstrukcja obejmuje takie elementy jak zwrotnice kolumnowe, nazywane kolumnami MacPhersona oraz wahacze poprzeczne. Dużym atutem zawieszenia kolumnowego jest uniwersalność. Może być stosowane zarówno na przednich, jak i tylnych osiach pojazdów, a ponadto spełnia podwójną funkcję – jednocześnie tłumi drgania i prowadzi koła.

Zawieszenie wielowahaczowe – innowacyjne i skomplikowane

Zawieszenie wielowahaczowe, niekiedy nazywane wielodrążkowym, charakteryzuje się tym, że obejmuje wahacze wzdłużne, poprzeczne, skośne oraz drążki. Konstrukcja ta wykorzystywana jest zarówno na przedniej, jak i tylnej osi pojazdów. Jedną z najważniejszych zalet zawieszenia wielowahaczowego jest możliwość uzyskania niezależnych i dowolnych promieni zataczania kół. Niestety, taka konstrukcja jest dość skomplikowana, co wiąże się również ze znacznie większymi kosztami produkcji. 

Nowoczesne zawieszenie, czyli zawieszenie pneumatyczne

Zawieszenie pneumatyczne to bez wątpienia jedno z najnowocześniejszych rodzajów, z jakimi możemy się spotkać. Za tłumienie wszelkich drgań i wstrząsów odpowiedzialny jest sprężony azot, znajdujący się w elementach tłumiących. Wykazuje znacznie większą skuteczność niż elementy, które znajdują się w tradycyjnych typach zawieszenia, zatem taka konstrukcja najlepiej sprawdzi się w przypadku pojazdów, które bardzo często będą pokonywać nierówne nawierzchnie. Zawieszenie pneumatyczne najczęściej można spotkać w różnego rodzaju samochodach terenowych. Znajduje się między innymi w takich modelach jak Porsche Cayenne czy Audi A6 Allroad.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*