Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Istnieje wiele rzeczy, które mogą wpływać na zużycie paliwa w twoim samochodzie. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że koła i opony wpływają w znikomym stopniu na spalanie. Okazuje się jednak, że mają one bezpośredni wpływ na ogólne osiągi i na skuteczność samochodu na drodze. Wysokość i szerokość opony, jej waga, wyważenie, geometria, a nawet ciśnienie w oponach i głębokość bieżnika wpływają na to, jak dużo paliwa zużywasz.
Opony mogą mieć istotny wpływ na liczbę przejechanych kilometrów na zbiorniku paliwa. W rzeczywistości nawet do 30% zużycia paliwa przez pojazd i 24% emisji CO2 ma związek z zamontowanymi oponami. Opony wpływają na efektywność paliwową pojazdu przede wszystkim poprzez opór toczenia, czyli sposób, w jaki opona pokonuje bezwładność. Istnieje wiele czynników niezależnych od opon, które wpływają na opór toczenia i oszczędność paliwa. Należą do nich jakość nawierzchni i opór powietrza.
Opór toczenia definiuje się jako miarę siły działającej na oś w kierunku jazdy wymaganą do przetoczenia obciążonej opony. W ten techniczny sposób można powiedzieć, że opór toczenia mierzy, ile wysiłku musi włożyć pojazd, aby opony toczyły się po jezdni. Opony o niskim oporze toczenia, np. opony letnie 195/65 r15 wykorzystują nowoczesny wzór bieżnika i nowe materiały, aby zminimalizować ilość benzyny lub energii elektrycznej potrzebnej do poruszania się samochodu.
Większe opony podnoszą zużycie paliwa, ponieważ są cięższe. Większe opony mają również większy opór toczenia niż mniejsze opony, co oznacza, że wymagają większego oporu i wysiłku, aby je wprawić w ruch. Tak więc w ruchu stop-start bardziej oszczędna jest mniejsza opona, ponieważ potrzeba mniej mocy, aby wprawić ją w ruch. Jednak w przypadku jazdy po autostradzie z dużą prędkością założenie większych opon może pomóc w zmniejszeniu zużycia paliwa.
Jednym z najprostszych sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa jest odpowiednie napompowanie niektórych opon. Opona niedopompowana o 20 procent może zwiększyć zużycie paliwa przez pojazd o 10 procent, ponieważ zapewnia większy opór, przez co samochód będzie musiał włożyć więcej wysiłku w ruszanie. Opony o niskim ciśnieniu powodują również wybrzuszanie się gumy w miejscu styku z nawierzchnią i powodują większe tarcie podczas jazdy (więcej powierzchni opony styka się z drogą). Ponieważ masa pojazdu nie jest odpowiednio podparta, spowoduje to dodatkowe obciążenie silnika. Niedopompowanie zwiększa również tempo zużycia opon i szacuje się, że powoduje od 10 do 25 procent pęknięć.
Grafika: freepik.com