Sprzęt i akcesoriaTuning

Nowoczesne zawieszenie – co to znaczy?

Nowoczesne zawieszenie – co to znaczy?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Jednym z najważniejszych układów samochodu jest zawieszenie. Jak wiadomo, wpływa na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Warto jednak wspomnieć, że w nowoczesnych samochodach ten element jest niezwykły. Jak działa i co sprawia, że użytkownicy pojazdów go pokochali?

Rodzaje zawieszenia w samochodzie

Wyróżniamy trzy główne rodzaje zawieszenia:

  • zależne,
  • niezależne,
  • sprzężone.

W przypadku tego pierwszego, koła pojazdu na danej osi połączone są ze sobą na sztywno. To przede wszystkim występuje w samochodach ciężarowych oraz terenowych. W przypadku zawieszenia niezależnego każde z kół porusza się niezależnie i to najczęściej pojawia się w pojazdach osobowych.

Czym jest zawieszenie sprzężone? Zdecydowanie najpopularniejsze, nazywane także półzależnym, łączy w sobie cechy dwóch pozostałych rozwiązań. Główną zaletą tego zawieszenia jest stosunkowo duży skok koła oraz wysoki prześwit. Niestety, są także wady, a jedną z nich jest duży koszt wymiany belki skrętnej, najważniejszego elementu w przypadku tego układu.

Jak działa nowoczesne zawieszenie?

Nowoczesne zawieszenie jest bez dwóch zdań pneumatyczne, możemy się z nim spotkać w nowych samochodach. W tym przypadku za tłumienie wszelkich drgań odpowiedzialny jest sprężony azot, który mieści się w elementach tłumiących. Największa zaleta tego układu? Bez dwóch zdań skuteczność tłumienia, co przekłada się na chęć montażu zawieszenia w samochodach, które często pokonują teren nierówny. Dlatego spotykamy je najczęściej w pojazdach uterenowionych, takich jak Porsche Cayenne lub Audi A6 Allroad. Nie da się jednak ukryć, że coraz częściej producenci starają się zawieszenie pneumatyczne stosować również w limuzynach oraz samochodach typu combi czy sedan, które z reguły także mają oferować pełen komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy.

Komfort jazdy z nowoczesnym zawieszeniem 

Zawieszenie stosowane w dzisiejszych samochodach ma dwa zadania. Przede wszystkim zapewnić duży skok kół, co można odczuć na nierównościach, ale również między innymi podczas pokonywania progów zwalniających. Kolejnym zadaniem tego układu jest doprowadzanie do odpowiedniego wykrzyżu osi, szczególnie w trakcie jazdy terenowej. To wpływa na stabilność kół, optymalne przyleganie opon do podłoża czy ograniczenie przechyłów nadwozia. Pozwala to również pokonywać zakręty przy wyższych prędkościach i przy takim samym bezpieczeństwie kierowcy, pasażerów czy innych uczestników ruchu. Komfort jazdy z nowoczesnym zawieszeniem pneumatycznym stoi na bardzo wysokim poziomie, a często terenowe pułapki nie stanowią dla niego najmniejszego problemu.

Zdj. główne: Greg Rosenke/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*