Sprzęt i akcesoria

Z czego składa się gwintowane zawieszenie i jak je założyć?

Z czego składa się gwintowane zawieszenie i jak je założyć?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Do najważniejszych elementów tuningu samochodu należy zmiana wysokości pojazdu. Jednym z najlepszych sposobów na obniżenie nadwozia jest zawieszenie gwintowane. Czym jest? Z czego się składa i jak je założyć?  

Co to jest gwintowane zawieszenie?

Zawieszenie to jeden z najważniejszych elementów samochodu, odpowiadający za bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednym z jego typów jest zawieszenie gwintowane, umożliwiające regulację wysokości nadwozia pojazdu. Nieco bardziej zaawansowane modele mechanizmu pozwalają także na usztywnienie samochodu. Zawieszenie gwintowane to rodzaj modyfikacji układu jezdnego najwyższej klasy.

Z czego składa się gwintowane zawieszenie?

Budowa gwintowanego zawieszenia nie jest zbyt skomplikowana. Mechanizm składa się z czterech zestawów resorujących, złożonych ze sprężyn oraz znajdujących się w nich amortyzatorów. Na zewnętrznej obudowie amortyzatorów znajdują się gwinty, umożliwiające regulację prześwitu samochodu. W tym celu do zestawu dołączone są także specjalne nakrętki, talerze i klucz.

Zalety i wady gwintowanego zawieszenia

Największą zaletą gwintowanego zawieszenia jest poprawa trakcji samochodu. Obniżenie zawieszenia przekłada się także na obniżenie środka ciężkości, a to skutkuje zwiększeniem przyczepności pojazdu, co jest szczególnie istotne podczas szybkiego wjeżdżania w zakręty. 

Gwintowane zawieszenie wpływa również na usztywnienie samochodu, a co za tym idzie – sprawniejszą współpracę pojazdu z kierowcą. Usztywnienie konstrukcji auta sprawia, że samochód prowadzi się bardziej komfortowo i pewnie. Ponadto gwintowane zawieszenie niesie za sobą także niezaprzeczalne walory estetyczne, zwłaszcza w połączeniu z oponami o niskim profilu i szerokimi felgami. Istotną zaletą tego rozwiązania jest także fakt, że jest to zabieg odwracalny, dzięki czemu bez większych problemów możliwy jest powrót do fabrycznych ustawień samochodu.

Oprócz tych niezaprzeczalnych atutów popularny „gwint” ma także kilka wad, do których należą m.in. konieczność regularnej konserwacji i czyszczenia oraz przyspieszenie zużycia innych elementów zawieszenia. Ponadto niewątpliwa zaleta, jaką jest usztywnienie pojazdu,  w zderzeniu z wybojami i złym stanem technicznym dróg może nie spełniać do końca swojego zadania i sprawiać, że jazda na dłuższych dystansach będzie bardziej męcząca i uciążliwa.

W jakich samochodach montuje się gwintowane zawieszenie?

Gwintowane zawieszenie doskonale sprawdza się przede wszystkim w samochodach sportowych, biorących udział w wyścigach na torach. Ponadto na montaż tego typu zawieszenia decydują się fani tuningu, chcący nadać swoim „czterem kółkom” sportowego, zadziornego charakteru. Rozwiązanie to popularne jest także wśród zwolenników felg o dużej średnicy, które nie prezentują się zbyt efektownie przy standardowym zawieszeniu.

Jak założyć gwintowane zawieszenie?

Najlepszym sposobem na montaż gwintowanego zawieszenia jest skorzystanie z oferty serwisów samochodowych. Nierzadko zdarza się, że jego instalacja wymaga dokonania wielu przeróbek, związanych na przykład ze sposobem mocowania części elementów.

Ponadto, samodzielne zakładanie gwintowanego zawieszenia może skutkować utratą gwarancji auta, gdyż większość producentów wymaga, aby wszelkie tego typu modernizacje oraz czynności naprawcze wykonywane były wyłącznie w renomowanych serwisach. 

Jak regulować gwintowane zawieszenie?

Regulacja gwintowanego zawieszenia to stosunkowo prosty do wykonania proces. Największy problem może stanowić tutaj konieczność umieszczenia samochodu na podnośniku. Do regulacji zawieszenia służą talerze i nakrętki. Po podniesieniu samochodu należy ustawić nakrętkę na odpowiedniej wysokości, a następnie skontrować. Czynność należy powtórzyć dla wszystkich kół pojazdu. Jeśli efekt jest zadowalający, można usunąć auto z podnośnika.

Tuning w postaci obniżenia zawieszenia pojazdu to stosunkowo łatwy proces, który w dużym stopniu przekłada się na wygodę i komfort prowadzenia pojazdu, a także znacząco przyczynia się do poprawy wyglądu „czterech kółek”. Rozważając poszczególne sposoby na obniżenie nadwozia, warto wziąć pod uwagę montaż zawieszenia gwintowanego. Dzięki prostej regulacji pozwoli ono na samodzielne dostosowanie wysokości pojazdu do potrzeb i oczekiwań kierowcy.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*