Technika

Montaż turbiny w silniku niedoładowanym – najważniejsze informacje

Montaż turbiny w silniku niedoładowanym – najważniejsze informacje
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Przeczytaj, jak powinien przebiegać montaż turbiny w silniku bez doładowania. Wyjaśniamy, na jakie elementy warto zwrócić szczególną uwagę.

Turbina to dla silnika jeden z najważniejszych elementów, który dodaje mocy i charakteru oraz zwiększa dynamikę auta. Poniżej najważniejsze informacje o tym, jak wymienić lub naprawić turbinę.

Zasady pracy

Jak w przypadku każdego montażu, tak również tutaj, gdy dochodzi do instalacji turbiny w samochodzie, trzeba przestrzegać zasad zawartych w instrukcji. Jest to nie tylko warunek prawidłowego działania turbosprężarki, ale też sposób na ochronę jednostki napędowej przed przypadkowym uszkodzeniem. Z uwagi na różnice w budowie poszczególnych modeli turbin, schematy instalacji turbosprężarek różnią się od siebie. Tym bardziej należy być uważnym i wnikliwie przejrzeć dany schemat w celu poprawnej instalacji turbosprężarki.

Krok po kroku

W wyniku zasadniczych różnic konstrukcyjnych poszczególnych modeli turbosprężarek i silników aut, dla których są przeznaczone, nie można w jednakowy sposób podejść do każdej instalacji. Istnieje jednak pewien ogólny opis czynności wymaganych do poprawnego wykonania instalacji turbosprężarki w silniku samochodu.

Na początku – zarówno w przypadku wymiany, jak i naprawy turbiny – konieczne jest sprawdzenie przyczyny awarii. Należy ocenić drożność przewodów w miejscach przepływu powietrza. Trzeba również sprawdzić stan EGR. Kolejnym krokiem jest czyszczenie systemu odpowietrzania silnika. Wszystkie stare elementy należy wymienić na nowe. Ważnym etapem jest oczyszczenie przewodów z nagaru, ciał obcych oraz pozostałości po awarii.

Istotnym krokiem jest weryfikacja szczelności i stanu przewodu zasilającego turbinę w olej. W przypadku stwierdzenia uszkodzeń lub nieszczelności należy go wymienić na nowy. Kolejnym etapem jest czyszczenie kolektora wydechowego oraz sprawdzenie jego stanu pod kątem ewentualnych pęknięć lub odkształceń. Konieczne jest również sprawdzenie stanu filtra DPF i katalizatora. W niektórych przypadkach potrzebna może być wymiana oleju.

Podczas wymiany trzeba stosować tylko nowe uszczelki, śruby i szpilki. Muszą być odporne na pracę w wysokich temperaturach. Należy zachować szczególną uwagę przy dokręcaniu śrub i wystrzegać się używania silikonu.

Kolejnym krokiem jest podłączenie przewodów dochodzących do turbiny z wyjątkiem tego, który odprowadza olej z turbiny do komory silnika. Następnie trzeba odpalić silnik i obserwować, czy nie doszło do wycieków oraz czy jednostka napędowa wraz z turbosprężarką pracują w sposób prawidłowy.

Po montażu należy natychmiast przeprowadzić jazdę próbną w celu sprawdzenia szczelności układu, ewentualnych wycieków i osiągnięcia prawidłowej pracy turbiny.

Współpraca z warsztatem samochodowym

Serwis turbosprężarek specjalizuje się w kompleksowej naprawie i wymianie tego typu sprzętu. Nie zawsze jednak oceni prawidłowo przyczyny awarii turbosprężarki, a to może spowodować, że po instalacji nowego elementu, dojdzie do ponownej awarii sprzętu. W tym wypadku warto podjąć współpracę z zaufanym warsztatem samochodowym, aby ten mógł w porę ocenić przyczynę awarii turbiny i ją naprawić. Dzięki temu będzie mogła zapewnić długoletnią pracę silnika. 

Jedną z przyczyn awarii turbiny może być wcześniejsze uszkodzenie silnika, na przykład poprzez przegrzanie, zatarcie, nieszczelność, obecność ciał obcych czy zaniedbanie w wymianie oleju.

Niektóre firmy serwisowe stosują pewne zabiegi usprawniające proces naprawy i dalszej eksploatacji turbiny. W karcie gwarancyjnej podają dane dotyczące przyczyn awarii i sposobu naprawy. Jest to o tyle istotne, że auta potrafią się zepsuć w najmniej oczekiwanych momentach, na przykład podczas dalekiego wyjazdu poza miejsce zamieszkania. Aby dokonać naprawy, trzeba wtedy skorzystać z usług mechanika, który po raz pierwszy zobaczy nasz samochód. Wówczas, jeśli naprawa dotyczy właśnie turbiny, można szybko ustalić po historii napraw, co się wcześniej działo. Książka serwisowa jest niezwykle istotna dla prawidłowej eksploatacji pojazdu. Z punktu widzenia kupującego dobrze jest wiedzieć, co było robione w aucie, aby móc przy kolejnych serwisach przedstawić historię pojazdu. Osobom pracującym przy naprawach takich aut bardzo ułatwia to życie, a samochód chroni przed błędnymi diagnozami i nieterminową wymianą podzespołów.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*