Dla kierowcyGadżety i akcesoria

Co może świadczyć o awarii silnika?

Co może świadczyć o awarii silnika?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Jednostka napędowa obok układu jezdnego, hamulcowego i instalacji odpowiadających za zasilanie, jest najważniejszą częścią w samochodzie. Z tego powodu trzeba o nią dbać jak najlepiej. W ramach troski o motor warto też dowiedzieć się, jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia silnika. Dzięki temu będzie można w przyszłości szybko zdiagnozować awarię i uniknąć poważniejszych uszkodzeń oraz zredukować prawdopodobieństwo zajścia niebezpiecznego zdarzenia na drodze. W takim razie, co może świadczyć o awarii silnika?

Działanie silnika – jak właściwie funkcjonuje jednostka napędowa?

Silnik w aucie dostarcza moc i umożliwia poruszanie się pojazdem. Zamienia energię chemiczną paliwa w mechaniczną, która napędza samochód. Zazwyczaj auta mają silniki spalinowe zasilane benzyną lub olejem napędowym. Coraz częściej wykorzystywane są także silniki elektryczne i za niedługo to one wyprą klasyczne jednostki spalinowe.

Jest kilka etapów, które musi przejść silnik, żeby dostarczyć moc. Pierwsze dwa dotyczą zasysania, kolejno powietrza i paliwa. Następnie dochodzi do sprężania, kiedy tłok w górnym położeniu kompresuje mieszankę paliwa i powietrza, zwiększając jej ciśnienie i temperaturę. 

Potem następuje zapłon. Gdy tłok znajduje się na górnym punkcie, zapłon jest inicjowany za pomocą iskry elektrycznej lub ciepła wytworzonego przez świece żarowe. Mieszanka paliwa i powietrza zostaje zapalona. Właśnie ten proces powoduje nagły wzrost ciśnienia i temperatury, w wyniku czego tłok zostaje odepchnięty w dół. 

Ostatnim etapem jest wydech. W jego trakcie produkty spalania są usuwane z komory i przeprowadzane przez układ wydechowy. Układ składa się z kolektora wydechowego, katalizatora i tłumika. Tym samym wytłumaczyliśmy, co dzieje się na linii od silnika, po samą rurę wydechową. Kiedy rozpoznać, że na tej trasie dzieje się coś niedobrego?

Objawy uszkodzenia jednostki napędowej. Jak je szybko rozpoznać?

Może być wiele czynników, które świadczą o awarii silnika, ale ostateczna diagnoza zależy od rodzaju bloku silnika i objawów, które występują. Niekiedy przyczyną może być też uszkodzony wał korbowy, czy inne komponenty oddziaływające bezpośrednio na działanie jednostki napędowej.

Pierwszą z nich może być dymienie. W przypadku motorów spalinowych, na przykład silników Perkinsa ciemny dym z rury wydechowej może wskazywać na wiele problemów, takich jak: wycieki oleju, awaria układu paliwowego lub uszkodzenie układu napędowego.

Do symptomów trzeba też doliczyć wibracje. W momencie, kiedy silnik wibruje lub drży podczas pracy, może to być oznaką uszkodzenia tłoków, panewek korbowych, układu napędowego lub wadliwych elementów układu zapłonowego.

Za symptomy awarii należy też uznać podwyższoną temperaturę jednostki napędowej. Może być spowodowana wadliwym termostatem, przegrzaniem układu chłodzenia, niedostatecznym smarowaniem lub wadliwą pompą wodną. Do popularnych objawów zalicza się również hałas taki jak: głośne stukanie, pukanie lub tłukot. Zwykle wskazują na uszkodzenie tłoków, łożysk korbowych lub innych części jednostki napędowej, chociażby silnika Perkinsa.

Fot.: Erik Mclean/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*