Podobnie jak głośniki niskotonowe, ich wysokotonowe odpowiedniki spełniają niezwykle ważną funkcję w systemie car audio. Zapewniają one szerokie pasmo częstotliwości dźwięku, które przekłada się na doświadczenia muzyczne i lepszą jakość dźwięku.
Bardzo często fabryczne nagłośnienie samochodowe nie spełnia wystarczająco dobrze swojej nadrzędnej funkcji. Głośniki te dostarczają wyłącznie niezbędne minimum potrzebne do wytworzenia dźwięku. W przypadku potrzeby zwiększenia jakości audio i pasma przenoszenia, warto pokusić się o skomponowanie nagłośnienia od zera – włączając w to również lepszej jakości głośniki wysokotonowe.
Zwróć jednak szczególną uwagę na stan instalacji elektrycznej. Budowa systemu audio to przede wszystkim zabawa z prądem i przewodami – bardzo łatwo popełnić kardynalny błąd, który może zakończyć się tragicznie.
Ludzkie ciało stworzone jest w taki sposób, by rejestrować dźwięki pochodzące z pewnego zakresu tonów słyszalnych. Wspierając tą wrodzoną umiejętność, profesjonalne systemy audio działają poprzez wykorzystanie złudzenia zwanego potocznie sceną akustyczną. Zabieg ten wykorzystuje nasze naturalne tendencje w celu zapewnienia najlepszych doświadczeń słuchowych.
Dla przykładu, średnie tony charakteryzują się dłuższymi falami rozchodzenia się dźwięku niż ich wyższe odpowiedniki. Dlatego też głośniki odpowiedzialne za wypełnienie spektrum tonów średnich można bez problemu zamontować niżej, najczęściej wewnątrz drzwi. Dalej, tony niskie to najdłuższej rozchodzące się fale akustyczne. Do wytworzenia tego typu dźwięku potrzebne są głośniki o odpowiednio dużej membranie i większym źródle zasilania. Skrzynie basowe bardzo często montowane są w bagażniku ze względu na fakt, że pomimo większej odległości, nie mają problemu z dotarciem do ucha słuchacza.
Tweeter (a często sam brzęczyk) przeznaczony jest do odtwarzania wysokich częstotliwości. Głośniki tego typu dostępne są pojedynczo lub jako część dwuczęściowego lub trzyczęściowego zestawu. Stylistyką przypominają maleńkie głośniki, ale mimo swoich skromnych rozmiarów potrafią zdziałać prawdziwe cuda wewnątrz kabiny samochodu dodając rezonans i przesuwając granicę głośności. Już bezpośrednio po podłączeniu dodatkowych głośników jesteśmy w stanie docenić różnicę w jakości dźwięku.
Konwencjonalne głośniki wysokotonowe są płaskie lub lekko wypukłe. Ich tubowe odpowiedniki są nieco większe od tradycyjnych głośników wysokotonowych, ponieważ wyposażono je w element tworzący diagram kierunkowy – tubę. Dzięki temu lepiej radzą sobie z zapełnieniem wyższego spektrum dźwięku. Należy zauważyć, że głośniki wysokotonowe są łatwiejsze do zainstalowania niż subwoofery ze względu na ich kompaktowy rozmiar i przeznaczenie.
Producenci zalecają kilka strategicznych lokalizacji przeznaczonych dla głośników wysokotonowych – zwykle na wysokości uszu, gdzie najlepiej spełnią swoje zadanie. W teorii im wyżej, tym lepiej. Niemniej jednak, nie wszyscy zgadzają się z tą opinią. Konfiguracja tego typu nie zawsze jest symbolem praktyczności i komfortu. Wszystko zależy od okoliczności i indywidualnych preferencji użytkownika. Warto zaznaczyć, że nie ma jednego rozwiązania, które sprawdziłoby się w każdej sytuacji.
Wysokie tony to ta część słyszalnego widma, której odpowiednia ilość i jakość daje wrażenie wyraźnego i czystego dźwięku. Jednak wysokotonowe głośniki służa wyłącznie wzmocnieniu dźwięku – bez akompaniamentu pozostałych elementów car audio wysokich tonów nie słucha się z przyjemnością. Równocześnie bardzo szybko można zauważyć brak tego typu pasma.
Z racji swojego unikatowego przeznaczenia, głośniki wysokotonowe najczęściej znajdują się pod przednią szybą samochodu, co sprawia, że środek sceny audio wydaje się przesuwać do przodu. To korzystne zjawisko, które przyczynia się do wrażenia, jakoby muzyka odtwarzana była z przodu pojazdu.
(Photo credit should read Aakash Bakshi / Barcroft Media via Getty Images / Barcroft Media via Getty Images)