Z jakimi innowacyjnymi systemami wydechowymi mamy do czynienia w 2020 roku? Rynek wcale nie stoi w miejscu – nieustannie pojawiają się nowe, ciekawe propozycje.
Choć modyfikacja systemu wydechowego jest głównie kojarzona z krótką ścieżką do poprawy brzmienia pojazdu i wywarcia wrażenia na ulicy, funkcja tego układu jest niezwykle ważna także z innych względów. To główny wyznacznik komfortu dźwiękowego wewnątrz kabiny, a także poza nią. Na rynku możemy od lat obserwować dwa główne trendy – jedni producenci idą w kierunku jak najcichszych systemów wydechowych, kolejna grupa zaś w stronę jak najgłośniejszych, „drapieżnych” tłumików. To jednak niejedyne możliwości. Co jeszcze może zaoferować nam odpowiednio dobrany wydech?
To układ, który ma nieustannie do czynienia z cząsteczkami powstającymi w silniku przez spalanie paliwa. Z tego względu filtracja szkodliwych związków jest kluczowa. Systemy wydechowe mają na celu zamianę tlenku węgla w dwutlenek węgla i parę wodną. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać sprzeczne z logiką – w końcu to dwutlenek węgla jest kojarzony z kryzysem klimatycznym i odpowiada za sporą część gazów cieplarnianych. Musimy jednak wrócić do związku, który pojawia się wcześniej w pracy jednostki napędowej – tlenek węgla, czyli czad, stanowią znacznie większe zagrożenie dla naszego zdrowia.
Tak ważna rola daje pole do implementacji zaawansowanych mechanizmów. Do zadań systemu wydechowego należy między innymi ograniczenie przedostawania się wysoce szkodliwych związków do atmosfery. Ich obecność to niemałe zagrożenie, które w obecnych czasach staje się coraz ważniejsze i wychodzi na czołową pozycję wśród problemów XXI wieku. Czy możemy dostosować wydech tak, aby samochód nie emitował żadnych szkodliwych substancji?
Stosowane w układach elementy takie jak filtr cząstek stałych (DPF) mają na celu zarówno wydłużenie czasu eksploatacji, jak i ograniczenie negatywnego wpływu na atmosferę. Transport lądowy jest jednak na tyle szkodliwy dla środowiska, że producentom nie opłaca się rozwijać bardziej zaawansowanych układów wydechowych, które w większym stopniu sprzyjałyby redukcji CO2.
Firmy z branży motoryzacyjnej zdają sobie sprawę z tego, że w przyszłości – w zasadzie do 2050 roku – emisja szkodliwych środków zostanie znacząco ograniczona. Oznacza to, że zmienią się także układy napędowe w pojazdach osobowych. Już teraz możemy zaobserwować szybko rosnącą liczbę samochodów działających z wykorzystaniem prądu elektrycznego. Może być zarówno magazynowany w przeznaczonych do tego celu akumulatorach, jak i wytwarzany w samym silniku, gdyby w roli surowca napędowego wykorzystywano na przykład wodór.
Zbliżający się koniec ery pojazdów spalinowych oznacza jednak, że wybór innowacji w tym sektorze jest bardzo niewielki. Brakuje producentów, którzy mieliby wystarczającą siłę przebicia i pomysł na to, jak zoptymalizować aktualne systemy napędowe zamiast stosowania innych rozwiązań. Nad motoryzacją gromadzą się chmury – większość producentów doskonale zdaje sobie z tego sprawę.
Mimo wzrostu alternatywnych rozwiązań na rynku motoryzacyjnym wciąż możemy zaobserwować pewne trendy w kwestii innowacji. Obecnie producenci skupiają się przede wszystkim na następujących aspektach:
Przygotowaliśmy ponadto kilka ciekawych układów, które warto rozważyć, jeśli myślimy o zakupie najbardziej innowacyjnego rozwiązania na rynku.
Firma Eberspächer rozwija system wydechowy, który ma na celu zmniejszenie emisji CO2 i wyeliminowanie dźwięków w kabinie. Układ korzysta z technologii aktywnej redukcji hałasu, która jest znana między innymi z wykorzystania w nowoczesnych słuchawkach. Choć austriacki producent jest kojarzony głównie z ogrzewaniem do samochodów, w ostatnich latach poczynił spore inwestycje w kierunku rozwoju innowacyjnych układów wydechowych.
To linia produktów opracowana z myślą o jeździe profesjonalnej. Docelową grupą klientów są kierowcy pojazdów wyścigowych, którzy chętnie korzystają z możliwości wydechów Baq Exhaust. Są to jednak projekty dla wąskiego grona zainteresowanych – każdy układ tworzony jest indywidualnie. Stosowana jest także produkcja ręczna, by zadbać o maksymalną skuteczność w każdym scenariuszu.
Na terenie naszego kraju działa także producent układów wydechowych do motocykli – firma REMUS. Propozycje tej marki skupiają się przede wszystkim na jak najdłuższym działaniu. W ich produkcji wykorzystywany jest między innymi tytan, a także liczne inne wytrzymałe materiały. Są to układy lekkie, o różnym poziomie głośności (w zależności od upodobań) i znakomicie nadające się do tuningu topowych motocykli.
(fot. pixabay.com)