Artykuł sponsorowany
Olej silnikowy to najważniejszy płyn dla silnika każdego samochodu spalinowego, który jest dzięki niemu chroniony przed nadmiarowym zużyciem i objawami przyspieszonego wyeksploatowania. Niestety, ale nawet niewielkie ubytki oleju mogą mieć znacznie kosztowniejsze skutki – na czele z wymianą całej zatartej jednostki napędowej. W rezultacie koszt wstawienia nowego silnika, oczywiście wraz z jego zakupem, może osiągnąć w przypadku aut starszych i nietypowych nawet cenę zakupu całego nowego samochodu. Jedną z wielu usterek jest zapchanie filtra oleju, przez co zmniejsza się jego przepływ, a w rezultacie także ilość czynnika w jednostce napędowej.
Olej silnikowy w każdym pojeździe pełni przede wszystkim rolę ochronną – zabezpiecza elementy mechaniczne, wykonane przeważnie ze stali, przed generowaniem zbyt dużego tarcia w trakcie bardzo precyzyjnej pracy. Tarcie stali ze sobą, co oczywiste, wytwarza bardzo dużą temperaturę – olej silnikowy ma na celu jej zmniejszenie i zapewnienie odpowiedniego „poślizgu”. Co więcej, olej również zmniejsza temperaturę wszystkich podzespołów jednostki napędowej, zwiększając ochronę przed jej całkowitym przegrzaniem. Filtr oleju ma z kolei za zadanie zmniejszenie liczby niebezpiecznych zanieczyszczeń stałych, takich jak drobinki piasku czy opiłki metalu, przed dostaniem się do poszczególnych elementów silnika.
Zapchanie filtra oleju to niestety dość często spotykana sytuacja, która jednak nie należy do zbyt miłych. Niestety, ale zazwyczaj o usterce dowiadujemy się zdecydowanie zbyt późno, bo już po wystąpieniu pierwszych objawów, które w dodatku nie zawsze są spójne. Często podobne lub identyczne towarzyszą także wielu innymi usterkom.
Kontroluj zawsze ilość oleju i sprawdzaj stan filtra. Większość mechaników wyznaje zasadę, że warto wymienić filtr zawsze wraz z olejem, tylko w ten sposób można zachować pewność jego dobrego stanu.
Fot.: Sten Rademaker/unsplash.com