TechnikaTuning

Czym objawia się zapchany filtr oleju?

Czym objawia się zapchany filtr oleju?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Olej silnikowy to najważniejszy płyn dla silnika każdego samochodu spalinowego, który jest dzięki niemu chroniony przed nadmiarowym zużyciem i objawami przyspieszonego wyeksploatowania. Niestety, ale nawet niewielkie ubytki oleju mogą mieć znacznie kosztowniejsze skutki – na czele z wymianą całej zatartej jednostki napędowej. W rezultacie koszt wstawienia nowego silnika, oczywiście wraz z jego zakupem, może osiągnąć w przypadku aut starszych i nietypowych nawet cenę zakupu całego nowego samochodu. Jedną z wielu usterek jest zapchanie filtra oleju, przez co zmniejsza się jego przepływ, a w rezultacie także ilość czynnika w jednostce napędowej.

Do czego służy olej silnikowy i filtr oleju?

Olej silnikowy w każdym pojeździe pełni przede wszystkim rolę ochronną – zabezpiecza elementy mechaniczne, wykonane przeważnie ze stali, przed generowaniem zbyt dużego tarcia w trakcie bardzo precyzyjnej pracy. Tarcie stali ze sobą, co oczywiste, wytwarza bardzo dużą temperaturę – olej silnikowy ma na celu jej zmniejszenie i zapewnienie odpowiedniego „poślizgu”. Co więcej, olej również zmniejsza temperaturę wszystkich podzespołów jednostki napędowej, zwiększając ochronę przed jej całkowitym przegrzaniem. Filtr oleju ma z kolei za zadanie zmniejszenie liczby niebezpiecznych zanieczyszczeń stałych, takich jak drobinki piasku czy opiłki metalu, przed dostaniem się do poszczególnych elementów silnika.

Podstawowe i najpopularniejsze objawy zapchanego filtra oleju

Zapchanie filtra oleju to niestety dość często spotykana sytuacja, która jednak nie należy do zbyt miłych. Niestety, ale zazwyczaj o usterce dowiadujemy się zdecydowanie zbyt późno, bo już po wystąpieniu pierwszych objawów, które w dodatku nie zawsze są spójne. Często podobne lub identyczne towarzyszą także wielu innymi usterkom.

  • Nietypowa praca jednostki napędowej – bardzo często silnik, w którym znajduje się zapchany olej, pracuje głośniej i traci swoją moc, często także gorzej odpala, a jego temperatura drastycznie się podnosi. Bardzo często za tego typu usterki odpowiada tak naprawdę filtr oleju, który uległ niebezpiecznemu zapchaniu.
  • Podwyższone spalanie paliwa – wyższe opory w jednostce napędowej mają zazwyczaj także odzwierciedlenie w kwestii zużycia paliwa, gdyż silnik traci moc, a tym samym przyspieszenie za jego pomocą może oznaczać mocniejsze wciśnięcie pedału gazu. Warto w takich chwilach jak najszybciej udać się do warsztatu i wymienić filtr, jeśli ostatnim razem przy wymianie oleju o tym zapomniałeś. Najwięcej dobrze wykonanych modeli znajdziesz na stronie https://jd24.pl/2251-filtry
  • Unieruchomienie samochodu – niestety ostatnią, najbardziej dobitną i pewną oznaką niewystarczającej ilości oleju w jednostce napędowej, jest jej zatarcie. To ogromny kłopot, który z reguły kończy się kosztowną wymianą całego silnika, gdyż jego naprawa jest w zasadzie niemożliwa. Dlaczego? Gdyż elementów, które uległy spojeniu, nie da się już rozdzielić.

Kontroluj zawsze ilość oleju i sprawdzaj stan filtra. Większość mechaników wyznaje zasadę, że warto wymienić filtr zawsze wraz z olejem, tylko w ten sposób można zachować pewność jego dobrego stanu.

Fot.: Sten Rademaker/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*