Układ przeniesienia napędu to jeden z najważniejszych zespołów elementów w każdym samochodzie. Oto najbardziej innowacyjne rozwiązania!
Układ przeniesienia napędu stanowi serce każdego samochodu. Jak sama nazwa wskazuje, jest on odpowiedzialny za napędzanie pojazdu, a dokładniej za przenoszenie energii mechanicznej pochodzącej z silnika na koła samochodu. Na układ napędowy składa się wiele bardzo ważnych elementów, a wśród nich znajdują się między innymi.:
Każda z wymienionych wyżej części pełni w samochodzie określone zadanie. Inżynierowie cały czas starają się udoskonalać każdą z nich, tak aby jazda samochodem była jeszcze prostsza i przyjemniejsza. Najważniejsza jest jednak kompatybilność i pełna współpraca poszczególnych elementów. Jest to konieczne do prawidłowego i płynnego funkcjonowania każdego pojazdu.
W zależności od rodzaju pojazdów można wymienić kilka typów układu przeniesienia napędu. W samochodach dwuosiowych wyróżnia się napęd tylny i przedni oraz napęd na wszystkie koła 4 × 4, który bardzo często występuje w SUV-ach i autach terenowych. W samochodach trzyosiowych można spotkać się z napędem tylnym w układach 6 × 2 lub 6 × 4 oraz z napędem na wszystkie koła, czyli 6 × 6. W samochodach czteroosiowych analogicznie, jak w pozostałych przypadkach, wyróżnić można napęd tylny w układach 8 × 2, 8 × 4, 8 × 6 oraz napęd na wszystkie koła, czyli 8 × 8.
Branża motoryzacyjna od zawsze rozwijała się bardzo dynamicznie. Nawet obecnie, kiedy wydawać by się mogło, że „już lepiej być nie może”, inżynierowie nie zwalniają tempa. Cały czas opracowywane są nowe rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji poszczególnych podzespołów samochodów. Nie inaczej jest w przypadku układów napędowych. Coraz bardziej popularne stają się między innymi układy hybrydowe czy elektryczne. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.
Analizując wyniki sprzedaży samochodów w ostatnich latach, można zauważyć, że hybrydy z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. Na rynku dostępne są samochody z tzw. miękkim układem hybrydowym oraz hybrydy typu plug-in. W zależności od mocy jednostki elektrycznej oraz jej udziału w całkowitej mocy pojazdu można wyróżnić pełne i niepełne układy hybrydowe.
Pierwszy z nich umożliwia wykorzystanie napędu elektrycznego na znacznie dłuższych dystansach. Może być szeregowy, równoległy bądź szeregowo-równoległy. W przypadku połączenia szeregowego konieczne jest zastosowanie dwóch elektrycznych jednostek napędowych, najczęściej jednak spotyka się układy szeregowo-równoległe, w których obecna jest centralna przekładnia planetarna. Takie rozwiązanie posiada wiele zalet, które wpływają między innymi na lepsze osiągi, ekonomiczność i większą trwałość całego układu.
W przypadku niepełnych układów hybrydowych bateria ładowana jest w trakcie hamowania. Jednostka elektryczna wspomaga spalinową, między innymi zwiększając moment obrotowy. Silnik spalinowy wyłączany jest automatycznie dzięki systemowi Start&Stop. Jakie są największe korzyści z zastosowania takiego układu napędowego? Przede wszystkim to, że nawet przy stosunkowo słabej jednostce spalinowej, samochód może cieszyć się naprawdę dobrymi osiągami, dzięki wspomaganiu przez silnik elektryczny.
Wyżej omówiony pełny układ hybrydowy można spotkać w wersji plug-in, czyli z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatorów. Takie rozwiązanie ma wielu zwolenników ze względu na swoje niezliczone korzyści. Hybryda plug-in pozwala na pokonywanie znacznych odległości, korzystając wyłącznie z jednostki elektrycznej. Niestety każde rozwiązanie ma swoje wady. W tym przypadku jest to większa masa pojazdu, ze względu na duże akumulatory.
Jednym z pionierów, jeśli chodzi o najbardziej innowacyjne rozwiązania techniczne, bez wątpienia jest Toyota. W 2021 roku zostanie zaprezentowany nowy model Harrier 2021, który będzie odmianą popularnej RAV4. Harrier będzie dostępny z dwoma układami napędowymi. Jeden z nich, dedykowany jest dla ceniących sobie innowacyjne rozwiązania, z kolei drugi dla tradycjonalistów. Klienci będą mogli wybierać pomiędzy modelem hybrydowym z jednostką benzynową 2.5l a standardową wersją również z silnikiem benzynowym, lecz o nieco mniejszej pojemności. W obydwu wersjach silniki będą współpracować z nowoczesną przekładnią CVT.
(fot. pixabay.com)