Każdy miłośnik dobrych brzmień powinien zainteresować się tematem car audio. Samochód może równie dobrze posłużyć jako miejsce, w którym posłuchasz ulubionej muzyki w odpowiedniej jakości – zwłaszcza, jeśli z racji wykonywanej pracy sporo czasu spędzasz za kółkiem.
Chcąc powoli i systematycznie rozbudowywać nagłośnienie, musimy starannie dobierać sprzęt. Zwykle inwestuje się w dobre radio nastrojone na wielokanałowy wzmacniacz. Najczęstszym wyborem jest taki czterokanałowy, z podłączonymi wszystkimi głośnikami. System zapewnia wtedy bardzo wysoką jakość dźwięku
Jeśli nasz samochód jest stosunkowo nowy to prawdopodobnie ma wbudowane radio szeregowe z odtwarzaczem CD. Jakość dźwięku często nie jest tym, czego oczekujemy, czasami zakres regulacji barwy jest zbyt mały lub w ogóle go brakuje. W takim razie nie pozostaje nam nic innego, jak kupić wysokiej jakości radio samochodowe.
Zwrot “dobra klasa” nie oznacza świetnych urządzeń hi-fi za wygórowaną cenę. Rynek jest obecnie bogaty w wiele modeli w przedziale cenowym dostępnym dla przeciętnego Kowalskiego. Oferują bardzo dobry dźwięk i możliwość dostosowania go do naszych preferencji. Zakup takiego radia to podstawa do montażu car audio.
Pracę nad nagłośnieniem powinno rozpocząć podjęcie decyzji odnośnie przeznaczenia. Dlaczego jest to tak ważne? Decydując się na budowę car audio musimy zaopatrzyć się w elementy, które nie należą do najtańszych, a potencjalna zmiana planu wiąże się z dodatkowymi kosztami. Wszystko zależy przede wszystkim od tego, jakiej muzyki słuchasz i czego oczekujesz od systemu car audio.
System high-end oznacza również poważne problemy z instalacją. Aby skorzystać z możliwości drogiego i zaawansowanego sprzętu, trzeba zainwestować w znacznie lepsze akcesoria, materiały i idealne dopasowanie. A to oznacza długi i wysoki rachunek.
Wiedz, że dzielimy głośniki na 4 podstawowe typy:
Każdy typ odpowiada wyjściu o określonej barwie. Głośniki wysokotonowe, znane również jako paski, są zazwyczaj bardzo małe. Odpowiadają za wszelkiego rodzaju szelesty i wysokie tony. Chcąc je zamontować, musimy pamiętać, aby zrobić to w pobliżu uszu kierowcy, najlepiej na słupkach przedniej szyby.
Głośniki średniotonowe lub niskotonowe najlepiej jest umieścić w szeregowych punktach montażowych, zwykle w panelach drzwiowych. Te połączone szeregowo mają zwykle małą średnicę, więc nowy, większy głośnik nie będzie pasował do adaptera szeregowego.
Taki adapter należy zdjąć i zastąpić pierścieniem MDF o grubości 1,5 cm. Pierścienie tego typu są łatwo dostępne do wielu popularnych modeli samochodów. Ważne jest, aby głośnik był solidnie przymocowany do adaptera, a ten z kolei do paneli drzwi. Dzięki temu uzyskujemy lepszą głębię dźwięku.
W łączeniu wszystkich elementów systemu car audio powinno się korzystać z przewodów o odpowiedniej średnicy – zapewniają one wykorzystanie pełnego potencjału drzemiącego w danym urządzeniu. Podłączając radio do źródła zasilania najlepiej skorzystać z przewodów sygnałowych, które są o wiele bardziej odporne na zakłócenia.
W końcu, nawet profesjonalne i dokładnie złożone nagłośnienie nie gwarantuje krystalicznie czystej jakości dźwięku. Na drodze możesz napotkać wiele pobocznych problemów, które kolidują z pracą całego systemu.
(fot. Cesar Perez/pexels)