Wszystko wskazuje na to, że przed mieszkańcami państw należących do Unii Europejskiej ostatnie lata na zakup nowych samochodów spalinowych. Decyzja została już praktycznie podjęta i niewiele wskazuje na możliwość zmiany.
Silniki spalinowe towarzyszą motoryzacji niemalże od początku. To właśnie rozpoczęcie wykorzystywania silników o zapłonie iskrowym sprawiło, że branża automotive zaczęła się rozwijać i dotarła do momentu, w którym znajduje się dziś. Nie jest on zbyt dobry z wielu powodów, lecz trzeba przyznać, że bez silników spalinowych motoryzacji, jaką znamy, po prostu by nie było.
Niestety pomimo tego, że wiele osób po prostu nie wyobraża sobie motoryzacji bez samochodów osobowych ze spalinowymi jednostkami napędowymi, to generują one wiele trudności. Mowa tu przede wszystkim o emisji spalin. Jest ona naprawdę sporym problemem i regulacje dotyczące emisji spalin (znane jako normy Euro) jedynie lekko go ograniczyły i to pomimo tego, że od pierwszych do najnowszych norm emisję szkodliwych związków udało się zredukować o około 90%.
Niezbyt pomaga spalinówkom również fakt, że korzystają one z produktów ropy naftowej w celu zasilania. Ten surowiec naturalny nie jest nieskończony i prędzej czy później jego zapasy drastycznie się skurczą, co doprowadzi do wyższych cen paliw, a te i tak są obecnie jednymi z najwyższych w historii.
Przez lata na faworyta do zastąpienia samochodów spalinowych wyrosły nam elektryki. Ten stan rzeczy jest jak najbardziej zrozumiały. Samochody elektryczne nie emitują dwutlenku węgla podczas poruszania się, a prąd, którym są ładowane, często pochodzi z odnawialnych źródeł.
Dlatego obecnie sytuacja jest jaka jest i wygląda na to, że od 2035 roku w salonach zobaczymy tylko i wyłącznie elektryki czy też samochody korzystające z paliw alternatywnych takich jak na przykład wodór.
Oczywiście samochody elektryczne nie są bez wad i powodują wiele kontrowersji. Najbardziej omawiany temat to baterie do elektryków. Ich produkcja może być na tyle emisyjna, że są w stanie generować naprawdę mnóstwo wszelakich zanieczyszczeń.
Przy bateriach mowa również o składowaniu zużytych egzemplarzy. Dla zachowania pełnego bezpieczeństwa powinny być przechowywane w specjalnie przygotowanym do tego celu pomieszczeniu.
Wnioski są proste. Czy nam się to podoba, czy nie, samochody spalinowe zakończą swój żywot. Uratowanie ich jest raczej mało prawdopodobne, więc jedyne, co nam aktualnie pozostaje, to obserwowanie sytuacji.
Zdj. główne: djedj/pixabay.com