Hamownia to nieodzowny element pracy nad osiągami i regulacją pracy silnika. W kontrolowanych warunkach w bardzo precyzyjny sposób można prześledzić pracę silnika i dokonywać zmian. Inteligentne pomiary komputerowe używane są we wszystkich sportach motorowych. Sprawdź, ile trzeba zapłacić za taką usługę i jakich funkcji możesz oczekiwać.
Hamownie nie jest zbyt precyzyjnym określeniem. W przeważającej większości przypadków, odnosząc się do tego urządzenia mamy na myśli najbardziej powszechną hamownię podwoziową. Drugim rodzajem jest hamownia silnikowa. Jednak nie jest ona zbyt popularna ze względu na wysokie koszty i stopień skomplikowania. Głównym użytkownikiem tego rozwiązania są koncerny motoryzacyjne, które potrzebują bardzo precyzyjnych danych jednostki napędowej.
Największą zaletą hamowni podwoziowych jest brak konieczności demontowania jednostki napędowej, co znacznie usprawnia cały proces. Służą one również jako zamienniki doświadczeń na torze – pozwalają inżynierom na dokładną analizę zachowania samochodu przy danej prędkości.
Pojazd stawiany jest na charakterystycznych rolkach, które zarówno unieruchamiają samochód, jak i dostarczają cennych danych o zachowaniu jednostki napędowej. Komputer uwzględniając dane odnoszące się do średnicy rolek, masie, czy bezwładności oblicza przyspieszenie, z jakim koła samochodu wprawiają w ruch rolki. Na podstawie szeregu precyzyjnych danych komputer diagnostyczny jest w stanie obliczyć na przykład moc danego samochodu.
Dzięki testom obciążeniowym hamownia jest w stanie symulować warunki jazdy po wzniesieniach lub zjazdach. Zasada działania w tym przypadku jest bliźniaczo podobna do bieżni biegowej – by wprawić w ruch rolki, samochód musi pokonać opór hamulca rolek.
Warto zaznaczyć, że wyłącznie hamownia silnikowa jest w stanie precyzyjnie i zgodnie z rzeczywistością zbadać moment obrotowy silnika. Hamownia podwoziowa opiera się na rachunkach, w których uwzględniane są siły oddziałujące na rolki hamowni oraz opory, jakie generuje układ napędowy.
By przetestować wspomniane opory, należy rozpędzić pojazd do określonej prędkości i wyłączyć sprzęgło. Wówczas koła, wał napędowy, oraz skrzynia biegów pracują swobodnie i samoistnie zwalniają. Tutaj do akcji wkracza komputer, który oblicza opór (innymi słowy moc strat) na podstawie okresu wytracenia prędkości. Jak wspominałem wcześniej, nie będą to wartości rzeczywiste, a wynik obliczeń.
Hamownia pozwala na zbadanie szeregu parametrów silnika – między innymi ciśnienie doładowania, skład mieszanki, temperatura spalin. Wszystkie wymienione parametry dostarczają cennych informacji, dzięki którym możemy, dla przykładu, rozwiązać problem zaniku dynamiki jazdy, czy mocy. A więc hamownie stanowią nieodłączny element diagnostyczny, zarówno pojazdów przeznaczonych na tor, jak i na drogi publiczne.
W zależności od zamieszkałej okolicy ceny testów oscylują w granicach kilkuset złotych. Nie jest to jednak wygórowana cena za możliwość szybkiego i wydajnego wyłapania usterek. Dobrym pomysłem będzie skorzystanie z hamowni podczas corocznych testów diagnostycznych. Pracownicy stacji diagnostycznych z pewnością wykryją potencjalne usterki lub zagrożenia. Pozwoli to na długą i bezawaryjną eksploatację samochodu.
Badanie trwa mniej więcej godzinę, a wyniki testu otrzymasz w postaci wykresu, który pozwoli na porównanie wyników pożądanych z uzyskanymi na hamowni.
Zaledwie kilkadziesiąt minut i kilkaset złotych w ciągu roku z pewnością nie jest wysoką ceną za fachowe i gruntowne badanie techniczne, które pozwoli zaoszczędzić na niespodziewanych usterkach.
(fot. pixabay.com)