Wszystko wskazuje na to, że na Starym Kontynencie powstanie nowatorski model pociągu, w którym ogniwa paliwowe japońskiego koncernu zapewnią bezemisyjną podróż. Warto wspomnieć, że całkiem niedawno Toyota zaprezentowała ogniwa nowej generacji, które mogą przyczynić się do ekspansji wodorowej technologii.
Jak wskazują dane, blisko połowa europejskich pociągów porusza się po zelektryfikowanych liniach kolejowych umożliwiających bezemisyjny transport. Na pozostałych trasach dominują pojazdy trakcyjne napędzane silnikami diesla. To wielka szansa dla programu FCH2RAIL, który pragnie stworzyć bimodalny elektryczny pociąg operujący na zasilaniu z sieci trakcyjnej oraz napędzie hybrydowym wykorzystującym ogniska paliwowe i baterie.
Projekt został oficjalnie ogłoszony w styczniu 2021 roku. Pierwsze zadanie dotyczy wytyczenia tras referencyjnych oraz utworzenia scenariuszy operacyjnych dla prototypowego pociągu.
(Fot. materiały prasowe Toyota)