Kierowcy lubiący zmiany w swoich autach z pewnością niejeden raz zastanawiali się, w jaki sposób dokonać zmiany parametrów zawieszenia.
Jednym ze sposobów jest zmiana geometrii, przy czym konieczne jest zmiana kąta nachylenia kół. Wydawać się to może skomplikowane, dlatego w takich sytuacjach najlepiej poprosić specjalistów o pomoc. Chcesz się przekonać, jak wygląda zmiana geometrii zawieszenia i kół? W takim razie zapoznaj się z naszym poradnikiem i dowiedz się więcej na ten temat.
Jednym ze sposobem na zmianę parametrów zawieszenia jest zmiana jego geometrii. Warto wiedzieć, że geometria zawieszenia to określenie położenia, a także ruch kół w samochodzie względem podłoża. Ten parametr ma wpływ na to, jak kieruje się pojazdem, a także jaka jest jego stabilność na drodze.
Na zmianę geometrii kół i zawieszenia decydują się najczęściej właściciele samochodów sportowych, którzy chcą nauczyć się driftu lub już to robią i chcą poprawić zachowanie pojazdu właśnie w takich warunkach. Jeśli jednak zmieniasz te parametry w samochodach, którymi poruszasz się na co dzień i chcesz zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo w czasie jazdy, to najlepiej zdecydować się na zmianę parametrów zgodnie z zaleceniami producenta kół i pojazdu.
Zmiana geometrii kół może mieć wpływ na przyczepność opon do podłoża nie tylko na prostej drodze, ale przede wszystkim na zakrętach. Warto wiedzieć, że najlepszym ustawieniem kół w samochodzie jest to, w którym są one skierowane delikatne ku sobie.
Takie ustawienia zazwyczaj zalecane są przez producentów samochodu, a to ze względu na to, że przy takiej geometrii przyczepność opon na zakręcie jest maksymalna. To więc oznacza większe bezpieczeństwo jazdy. Nie zaleca się innych kątów nachylenia opon, ponieważ mogą mieć zły wpływ na zachowanie pojazdu na zakręcie.
Chęć zmiany parametrów zawieszenia to nie jedyny moment, w którym warto zdecydować się na sprawdzenie geometrii kół. Istnieje wiele okazji, przy których konieczne jest sprawdzenie, czy opony są ustawione w prawidłowy sposób. Warto zdecydować się na kontrolę i konieczne zmiany w momencie, gdy:
Dzięki temu można mieć pewność, że kąt opon jest prawidłowy i ogumienie będzie miało pełną przyczepność do podłoża.
Jest to proces, przy którym potrzebne jest nie tylko doświadczenie i wiedza, ale również wiele urządzeń, które dostępne są jedynie w profesjonalnych warsztatach samochodowych.
Lepiej więc udać się do specjalisty, by mieć pewność, że wszystkie zmiany w zawieszeniu zrobione są prawidłowo. Taka kontrola i ewentualne zmiany mogą kosztować od 50 do 150 złotych. Cena zależna jest do tego, gdzie przeprowadzana jest kontrola.
Podczas zmiany geometrii kół warto sprawdzić ich zbieżność. To również przeprowadzane jest w odpowiednich warunkach i przy użyciu profesjonalnych urządzeń. Jeśli zmieniona zostanie geometria kół, to konieczne może okazać się zmienienie wielu innych parametrów zawieszenia. Wszystko jednak zależy od typu samochodu. Wszystkie zmiany należy przeprowadzać w granicach rozsądku i zgodnie z zaleceniami producenta auta.
Zdj. główne: Kartik Bhattacharjee/unsplash.com