Unia Europejska regularnie aktualizuje listę obowiązkowych elementów w samochodach osobowych. Niebawem dołączy do nich tak zwana czarna skrzynka. Jak działa i co zmieni jej wprowadzenie?
W lipcu 2022 roku w życie wejdą nowe przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia w nowych samochodach osobowych sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. Jedną ze zmian, które mają wprowadzić, jest sprawienie, że obowiązkowe staną się czarne skrzynki.
Czarne skrzynki, które trafią do samochodów osobowych, to nic innego jak adaptacja na warunki motoryzacyjne urządzeń znanych jako czarne skrzynki z lotnictwa. To spore, pomarańczowe skrzynki, które rejestrują parametry samolotu czy też komunikację pilotów między sobą oraz z kontrolą lotów. Zapewniają kluczowe dane dotyczące powodów katastrof lotniczych, co pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa.
Dokładnie w tym samym celu czarne skrzynki trafią również do samochodów osobowych. Będą one oczywiście mniejsze, lecz również mają służyć analizie powodów wypadków drogowych, co pozwoli na dostosowanie przepisów tak, by poprawić bezpieczeństwo na drodze i zredukować częstotliwość wypadków.
Wedle przepisów czarne skrzynki mają rejestrować takie dane jak prędkość auta, działanie systemów bezpieczeństwa, przyspieszenie kątowe, stopień otwarcia przepustnicy, stopień wciśnięcia pedału hamulca, kąt obrotu kierownicy i wszelkie inne dane dotyczące tego jak jechało auto tuż przed wypadkiem, w trakcie wypadku oraz kilkanaście sekund po zdarzeniu.
Dane zbierane przez czarne skrzynki mają być udostępniane na wyraźną prośbę organów ścigania, gdy użycie tych danych będzie uzasadnione na przykład podczas postępowania sądowego czy też ustalania przyczyn wypadku w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Co ciekawe, tak w zasadzie czarne skrzynki w nowych autach są montowane od lat i wiele z nich zbiera znacznie więcej danych niż te, które mają być prawnie wymagane. Z racji tego, że obecność czarnych skrzynek jest dość kontrowersyjna wśród kierowców, producenci się tym po prostu nie chwalą, by nie odstraszać potencjalnych kupców.
Nowe przepisy nie zajmują się tylko czarnymi skrzynkami. Lista elementów wyposażenia, które stają się obowiązkowe, jest znacznie dłuższa. Największe kontrowersje budzi system ISA, czyli inteligentny asystent prędkości, który ma pomóc w przepisowej jeździe. Oprócz tego wprowadzane są takie elementy jak tylne czujniki parkowania czy też światła ostrzegające o hamowaniu awaryjnym.
Zdj. główne: Luis Morera/unsplash.com