Zastanawiałeś się kiedyś, czym są gmole? To tak naprawdę skrót od pełnej nazwy Gięta Metalowa Osłona Lędźwi. Wykorzystuje się ją w motocyklach ze względów bezpieczeństwa. Jak wygląda ten element i czy różni się w zależności od tego, jakim rodzajem jednośladu jeździsz?
Nazwa wskazująca na to, że wspomniane wystające elementy chronią odcinek lędźwiowy kręgosłupa, to oczywiście tylko zbieg okoliczności. Tak naprawdę rury gięte lub spawane umieszczone poprzecznie oraz pionowo mają za zadanie osłonić zarówno silnik, jak i pozostałe osłony motocykla w przypadku wywrotki w czasie jazdy lub w trakcie postoju jednośladu.
Tak to też wygląda w chopperach, gdzie gmole najczęściej wykonane są z dwóch stalowych rur wygiętych na kształt litery “U”, czasem stosuje się także rury w kształcie litery “O”. Całość mocowana jest do ramy motocykla. Co ciekawe, w chopperach czasem wykorzystuje się dwa gmole, jeden z przodu, aby chronił silnik, a drugi w tyle, gdzie jego zadaniem jest zabezpieczenie elementów znajdujących się w tej części motocykla. Warto zauważyć, że ten element wyposażenia jednośladu nie jest fabryczny, uznaje się go za część tuningu. Czasem w chopperach służą one jako podnóżki.
W motocyklach adventure typu enduro również gmole mają swoje zastosowanie. Jednak nieco różnią się od tych, jakie możemy zaobserwować w chopperach. Wszystko to ze względu na zwiększone niebezpieczeństwo upadku w czasie jazdy na trudnym terenie. Gmole mają tutaj kształt nieco bardziej skomplikowany, występują w kilku wersjach, mogą znacznie lub też w mniejszym stopniu oplatać motocykl.
Jednym z elementów, który zawsze jest jednak chroniony, to silnik, a także kilka dodatkowych plastikowych owiewek, dzięki czemu nie zostaną one zniszczone w przypadku upadku.
Czasem gmole wykorzystywane są również jako element mocujący dla dodatkowych toreb czy bagaży. To bez dwóch zdań doskonała opcja dla wszystkich, którzy często wyruszają w długie trasy swoim jednośladem. Jeśli więc tylko masz taką możliwość i chęci, zdecyduj się na ten dodatkowy element w swoim jednośladzie.
Jak już wiesz, gmol nie jest elementem fabrycznym każdego motocykla. Nie da się jednak ukryć, że to bardzo przydatna część, która może znacząco zwiększyć bezpieczeństwo jednośladu. Dzięki niej, w przypadku ewentualnych upadków, nie musisz obawiać się poważnych zniszczeń silnika, co byłoby tragiczne w skutkach w perspektywie kosztów naprawy. Jeśli z kolei chcesz, aby Twój bagaż w trakcie następnej podróży po Polsce był odpowiednio duży, możesz wykorzystać gmole w tylnej części jako elementy mocujące na przykład sakwy. Jak widzisz, ta część ma wiele zastosowań, zarówno gdy mowa o bezpieczeństwo pojazdu, jak i jego wyższej funkcjonalności. Z naszej strony zachęcamy do stosowania gmoli w motocyklach, niskim kosztem możesz zaoszczędzić naprawdę sporo!
Zdj. główne: Daniel Thürler/unsplash.com