Porady

Jak wybrać rejestrator jazdy do samochodu osobowego?

Jak wybrać rejestrator jazdy do samochodu osobowego?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wideorejestrator jazdy w samochodzie osobowym pozwala na ustalenie okoliczności kolizji i tego, kto ponosi za nią winę, dlatego ‘’czarna skrzynka’’ pojazdu może być bardzo przydatna w takich sytuacjach. Czym się kierować, aby wybrać optymalny model?

Co daje nam odpowiednio dobrany wideorejestrator w samochodzie? 

Zamontowanie rejestratora jazdy w samochodzie, oczywiście jeśli postawimy na sprzęt o odpowiednich parametrach, pozwala użytkownikowi na odniesienie licznych korzyści. Najważniejsze z nich to:

  • materiał dowodowy podczas sprawy sądowej – w przypadku wypadku lub kolizji możemy wnioskować do prokuratury o dołączenie filmiku jako materiału dowodowego w prowadzonym postępowaniu,
  • ubezpieczalnie uznają wartość dowodową nagrania z wideorejestratora,
  • nagranie pozwala ustalić sprawcę w przypadku danego zdarzenia drogowego, 
  • film z wideorejestratora pomoże uniknąć oskarżenia przez wyłudziciela odszkodowań. 

Kamera samochodowa czy wideorejestrator w lusterku?

Podstawowy dylemat, który spotyka osobę chcącą zakupić rejestrator, jest wybór jednego z dwóch rodzajów tego urządzeń: 

  • zwykle wybiera się kamerkę montowaną z tyłu i z przodu auta, która odznacza się niskim kosztem i dość dobrymi parametrami. Czasami bywa jednak elementem rozpraszającym dla kierowcy, bo znajduje się w jego polu widzenia. Jej zaletą jest też fakt, że po wymontowaniu można ją przeznaczyć do innych zadań – odznacza się dużą uniwersalnością,
  • wideorejestrator w lusterku jest urządzeniem pozwalającym na monitoring z tyłu i z przodu pojazdu; obraz wyświetlany jest na powierzchni lusterka, choć nie traci ono przy tym swoich zwyczajnych funkcji. W tym przypadku urządzenie bardzo dyskretnie wkomponowane nie ogranicza pola widzenia kierującego pojazdem. 

Kamera tylna i rejestrator białej linii są bardzo przydatne  

Wybierając wideorejstrator do samochodu osobowego dobrze  postawić na urządzenie z kamerą tylną i rejestratorem białej linii (LDWS). Może się zdarzyć, że właśnie monitoring z tyłu pojazdu będzie przydatny. Dodatkowo zdarza się, że funkcje te wykorzystamy podczas cofania. LDWS to z kolei jeden z systemów elektronicznego wspomagania kierowcy, który dzięki rejestracji obrazu z kamerki, ostrzeże nas przed nieprawidłowym przekroczeniem pasa. 

Rejestrator musi dostarczać filmy o dobrej jakości

Jakość rejestrowanego obrazu jest jednym z czynników, na które powinniśmy zwracać uwagę w pierwszej kolejności. Im lepszy, bardziej szczegółowy i pozbawiony wątpliwości ogląd na zarejestrowaną sytuację, tym mniej problemów będziemy mieć w kryzysowej sytuacji np. przed sądem. Właśnie po to, aby dostarczyć ewentualnego materiału dowodowego, montujemy przecież rejestrator. 

Najważniejsze parametry obrazu, które powinien posiadać rejestrator 

Decydując się na kupno kamerki z dobrą  jakością obrazu, zwracamy uwagę przede wszystkim na:

  • rozdzielczość – za minimum uchodzi standard Full HD 1920 x 1080 przy 30 klatkach / s; coraz częściej wybierane bywają jednak wideorejestratory o jeszcze wyższej rozdzielczości,  
  • prędkość klatkową, 
  • przetwornik obrazu – odpowiada za przetwarzanie obrazu rzeczywistego na postać cyfrową. Minimalna zalecana rozdzielczość matrycy wynosi w tym przypadku 2 Mpix,
  • obiektyw i wartość przysłony,  
  • kąt widzenia obrazu.

Tryb parkingowy kamery jest bardzo ważny

Należy zwrócić również uwagę na tryb parkingowy rejestratora, który może występować jako:

  • tryb detekcji ruchu – kamera obserwuje wszystko, co znalazło się w polu jej widzenia w trakcie postoju, ale zapisuje wyłącznie na podstawie wykrycia ruchu. Co zrozumiałe, nie powinno się z niego korzystać w trakcie  jazdy samochodem,
  • tryb pasywny z detekcją wstrząsów – kamera włącza się w przypadku wstrząsu odczuwanego z G-sensora, który nie przechodzi w uśpienie. Przydaje się wyłącznie wówczas, gdy doszło do kolizji z udziałem naszego auta,
  • tryb parkingowy aktywny – kamera automatycznie przechodzi w tryb parkingowy, po ruszeniu z miejsca wyłącza go. W zamian otrzymujemy rejestrację zdarzeń w polu widzenia kamery, która trwa przez całą dobę. Wada jest tylko jedna: takie urządzenie warto podpiąć do niezależnego źródła zasilania.

(fot. pixabay.com)

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*